Volvo 940
De Volvo 940 was het basismodel van de 900-serie, en werd geleverd met benzinemotoren met vier cilinders en dieselmotoren met zes cilinders. De 940 vertoont veel overeenkomsten met de voorganger, de 740. In tegenstelling tot de duurdere 960 is de 940 niet hernoemd toen Volvo in 1997 een nieuw modelbenamingssysteem invoerde. In Nederland stond de 940 sindsdien als Volvo Polar in de prijslijst.
Motoren en techniek
De 940 was leverbaar met benzine- en dieselmotoren. De benzinemotoren hadden vier cilinders, een cilinderinhoud van 2,0 of 2,3 liter, en waren leverbaar met turbo achtklepper-motor, zestienklepper-motor zonder turbo, en voor sommige landen (Spanje en Italië bijvoorbeeld hebben een duurdere belasting op cilinderinhouden van meer dan 2,0L) een tweeliter DHOC zestienklepper turbo. De dieselmotoren waren Volkswagen's D24 serie zescilinders afkomstig uit de Volkswagen LT. Ook voor dieselkopers was een turbo optioneel. De 940 heeft een starre achteras.
Volvo 960
De Volvo 960 kwam in 1990 op de markt (modeljaar 1991) en was het topmodel van Volvo op dat moment, zowel in Sedan- en Estate (stationwagen)-uitvoering. De auto had in Nederland een prijs van ongeveer 123.000 gulden en was zeer compleet uitgerust. Qua interieur werden ten opzichte van de 940-serie luxere materialen gebruikt en had zij een ander dashboard, waardoor onder meer Dubbel-Din-radio's geplaatst konden worden. In vergelijking met de goedkopere 940 (met viercilinderbenzinemotoren en dezelfde zescilinderdiesel) was het uiterlijk onderscheid gering, net als bij bijvoorbeeld de 440/460. Het rijcomfort was echter veel hoger. Zeer succesvol waren deze Volvo's in de top 10 van de autoverkopen nooit echt, maar ze waren altijd goed voor 2000 tot 3000 registraties per jaar in Nederland.
Motoren en techniek
De overeenkomsten met de 940 waren aanzienlijk, zij het dat de 960 (tot modeljaar '95 alleen de sedan) was voorzien van Multi link-achterwielophanging en er was keuze uit twee zescilindermotoren:
- Een 2922cm³-zescilinder in lijn benzinemotor met 150kW/204pk, door Volvo zelf nieuw ontwikkeld, deze is later doorontwikkeld en werd uiteindelijk de 2.9 en 2.9 T6 motor in de Volvo S80.
- Een 2500cm³-zescilinder in lijn benzinemotor met 125kW/170pk, haast identiek aan de bovenstaande motor, maar dan met een kleinere boring en kortere slag.
Tot en met 1994 was er een 122 pk zescilinder turbodieselmotor van Volkswagen beschikbaar. Dit was de sterkste variant van de motor die in de 940 leverbaar was. Voor de Italiaanse markt is omwille van haar belastingsysteem de eerste tijd de 2.0 liter 16V Turbo geleverd. De geringere motorinhoud zorgde voor een lagere belastingheffing, terwijl het vermogen door middel van de turbo op niveau bleef.
Facelift
Pas met de wijzigingen voor modeljaar '95 werd het uiterlijke onderscheid duidelijker zichtbaar door iets vloeiender lijnen aan de voorzijde van de auto en chiquere stootlijsten in kleur van de carrosserie. Ook in het interieur werden enkele wijzigingen doorgevoerd waardoor het onderscheid met de 940 versterkt moest worden. Tegelijkertijd werd voor de Nederlandse markt een 2473cc-zescilinder in lijn motor met 125kW/170pk geïntroduceerd. Dit instapmodel moest het geringe verkoopsucces tot die tijd verbeteren.